Fixar

Oj vad vi fixar och grejar hemma just nu. I lördags så hjälpte Magnus till att fälla de stora lönnarna på baksidan så nu får vi ljus på gräsmattan plus att inga grenar riskerar att ramla ner på huset.

Sen skulle Micke ta och såga isär grenarna mm men då fick han ryggskott och kunde såklart inte göra nått mer än att vila.
På kvällen kom grannarna över på middag, vi muurikade för första gången i år 😊 kastade lite pil och hade trevligt.
På söndagen så hade Micke ont såklart och tog det väldigt lugnt. Han skulle jobba men är sjukskriven till lördag.
Det var så himla fint väder i söndags så vi bestämde att jag bygger en kompost och drivbänk så får Micke berätta hur jag ska göra. Bra fördelning 😜 hur som helst så blev det väldigt bra! Komposten är på plats, byggde av gamla SJ pallar som vi har hur mycket som helst av.
Drivbänken blev också riktigt bra! Där ska vi sätta potatis inom kort.

Igår tog vi och byggde underredet till hönshuset när jag kom hen från jobbet. Usha vilade igår så då passade vi på att göra endel hemma medans det är ljust ute.
Vi har målat en hel del av det som ska bli hönshus så vi får se om vi kan bygga det i helgen. Mickes rygg är mycket bättre men han ska såklart inte lyfta mm än, fast det är svårt att hålla sig tror jag 😜
 Jag passade även på att plantera om broccoli och tomatplantor igår. Det växer så det knakar! Dom stora USA tomaterna har också kommit upp nu 😃
I måndags kom växttunneln också, den ska vi sätta upp någon dag när det är typ vindstilla ute 😊👍
Mycket på gång nu men väldigt roligt också!!

Odlingstunnel

Idag beställde vi en odlingstunnel, kommer nästa vecka :) Nu ska det odlas en massa gott, jippi! Här inne växer det på väldigt mycket och snart måste jag ta av plast-locken från endel plantor. går fixade Micke en inomhusbelysning och en ställning så plantorna får stå under ljus hela dagen. Det märks stor skillnad på hur snabbt det växer när man har en växtlampa.

Igår och idag red jag ute i paddocken, igår regnade det så jag och Usha var genomblöta när vi var klara men det gjorde inget :) Idag var det varmt och skönt ute och betydligt torrare. Hon gick super idag också tränade på byten och en finfin takt i traven! Imorgon får hon vila, det skulle bli superfint imorgon också så då får hon mysa i hagen ute i solen.
På söndag blir det ju sommartid så snart behöver jag inte rida i mörkret längre på kvällarna! Idag var det ljust när jag cyklade till stallet vid 1830 och nästan ljust när jag sat upp och skulle rida vid 19, härligt!

Hemma igen

I fredagsmorse kom vi hem igen, landade kl 7 på Kastrup och var hemma i huset ca 9. Vi hade tur att Magnus var hemma och kunde hämta oss på stationen i Skurup så vi slapp ta taxi :)
Vi la oss och sov i några timmar när vi kom hem, vi missade ju en nattsömn dä på planet, det var för tidigt att sova NY tid och när vi var trötta så var det morgon svensk tid.. hela fredagen var vi lite halvsömniga men det gck bra ändå, somnade gott på kvällen!
Vi gjorde inte så mycket i fredags, tvättade några maskiner tvätt, fixade Usha, handlade mat och umgicks med Linda på kvällen. Hon har sett efter vårt hus undertiden som vi var borta, fixat Usha och hållt liv i våra odlingar!
Tomater, chili, broccoli och purjolök har kommit upp nu.

Igår så började vi med ett pass på gymmet, skönt att komma tillbaka dit! Sen longerade jag Usha ute i solen, fixade stallet och pysslade med henne.
Planterade om några tomater som hade växt som tusan, satt nya tomatfrön (dom stora från USA) och fortsatte att tvätta några maskiner :)

På kvällen så satt vi och tittade på hönshus och vilket vi skulle ha. Vi hade tittat flera veckor på alla möjliga lekstugor, förråd, iktigt hönshus mm men tillslut hittade vi ett perfekt förråd som vi köpte och ska snart hämtas på K-Rauta. Vi ska måla det själva så vi får det som vi vill ha det.
Idag hittade vi en annons på blocket om kycklingar/höns här i Skurup, jättenära oss, så vi ringde och bokade fyra stycken hönor :) Prel så hämtar vi dom den 22 april, då ska vi ha hunnit klart med allt.

Vi passade även på att besäkra äppelträdet idag, det var verkligen vildvuxet och det var nog inte klippt på ett antal år, vi får väl se hur det blir i sommar  och hur mycket äpplen vi får :-)

Micke åkte och jobbade idag på em, jag åkte till ridhuset med Usha och det gick superbra!
Sen åkte jag till gymmet och körde ett benpass och nu på kvällen har jag bara gjort matlådor och tagit det lugnt. Packat min nya väska till jobbet imorgon så allt är klart :)

Det växer så det knakar!

Ushi :)

Lite nyttigare frukostar nu :P

Sista dagen

Idag åker vi hem igen, borta bra med hemma bäst. Det ska faktiskt bli skönt att komma hem igen och tillbaka till rutinerna och lugnet på landet 😀

Igår var vi upp tidigt och gick till favvoatället och åt frukost. Sen tog vi oss ner till outletbutiken och lämnade tillbaka en skjorta till Micke och jag lämnade tillbaka en skjorta som inte satt hundra bra.
Köpte det sista som stog på min inköpslista; bikini, strandklänning, sommarklänning och lite sportunderkläder. Micke hittade några supersnygga tröjor och en annan skjorta.
Vi provpackade väskorna innan vi handlade och jag har rätt mycket plats kvar (trots att jag även fått ta all vår smutstvätt 😆) Micke har det tightare i väskan. Haha!! Men han har köpt mycket tjocka tröjor och skjortor så dom tar ju plats. Mina saker är rätt tunna och tar inte så mycket plats.
Vi var även upp till parken och gick där en sväng men vi gick aldrig in i parken den här gången. Det är fortfarande snö där så det är inget superspeciellt att se. Vi var där så mycket förra gången.
Sen tog vi en promenad hem till hotellet igen, gjorde oss klara och gick ut till en jättemysig pub och åt supergoda hamburgare, drack öl och vin och hade det trevligt.
Sen åkte vi hem och besökte skybar på övanvåningen på hotellet.

Nu ska vi packa det sista, gå och äta frukost och sen ta det lugnt här runtomkring innan vi åker till flygplatsen vid halv tre ca. Planet går inte förens 18.30 ikväll.

Packar 😂
min goda hamburgare
Utsikt från skybar

Kaos?

Idag vaknade vi till ett snöigt NY. Det var helt tomt på bilar på gatorna och här kallade dom det för kaos. Hmmm svensk vinter tyckte vi 😊 vi gymmade först och sen gick vi och pt frukost. Det ryktades om att det skulle vara stängt överallt idag men det var så skönt väder (!) ute så vi tog en promenad till Tones square efter frukosten och tittade. Det visade sig att många affärer var öppna så jag passade på att gå in på sephora och handla mitt smink, halva priser här mot  hemma.   Micke fick in på någon butik oxh shoppade loss och sen tog vi en fika på ett ställe.  Det var rätt plaskigt ute eftersom allt höll på att smälta bort så vi blev lite blöta om fötterna. Vi gick hem och bytte skor och strumpor och tog sen tunnelbanan ner till macys. Där var det visst superrea på vissa saker så Micke fortsatte att dyna och jag hittade en superfin tröja från Ralph Lauren. Det var först 25% rabatt och sen hade jag en rabattkod på mail på ytterligare 20% så det blev hur billigt som helst! Det blev en shoppingdag idag ändå 😂😂.

Igår var vi till Harlem och gick runt på dagen. Det var riktigt skönt väder igår. Vi småshoppade på vissa butiker där också, bla köpte jag två jättesköna jeans på rea. Även två fina skjortor att jobba i.
På kvällen åkte vi tillbaka och åt på red rooster, Marcus Samuelssons krog. Jättegod mat och mysigt ställe men väldigt hög musik. Träffade några andra svenskar där också.

I söndags var vi ut till Jersey gardens, ett outletställe där vi också fyndade jättemycket. Det låter som vi inte gjort nå annat än att shoppa när vi vart här men det har vi faktiskt 😊 vi har vart runt på massa ställen och så har vi gått in på butiker emellanåt och fyndat. Hihi.

Ett favvoställe att äta frukost på!
Fynden från Jersey gardens
Harlem
Snöigt NY idag

Kallt!

Idag har det vart friskt här i NY! Kallt med soligt ute. Jag började dagen med ett gympass i morse, Micke låg kvar på rummet och kurerade sig lite. Förkylningen är bättre och han är piggare.

Sen tog vi en promenad upp till parken och år lunch på en supergod salladsbar som vi redan ätit på ett par gånger 😊 jättegod och fräsh sallad.
Vi gick vidare lite österut mot de dyrare shoppinggatorna och gick ett tag där. In på Niketown och värmde oss, kollade Trump tower mm och gick mot FNs högkvarter.
Stannade på ett typiskt amerikanskt fik och tog en kaffe och muffins och sen gick vi mot time square igen. In på lite affärer och värmde oss emellanåt. M shoppade tröjor idag men jag har faktiskt inte handlat nått alls 😎
Såklart var vi in på M&M också och handlade lite godis.
Just det, vi stannade till på Grand central station och på matmarknaden där. Vi hittade sånna stora tomater som vi så igår och köpte med oss två hem. Gigantiska är dom! Vi har ätit upp den ena, tog ut massa kärnor som vi ska ta med hem och plantera.

Vi var in på hotellet en stund innan vi gick ner till ett hamburgerställe och tog en supergod hamburgare (det hette 5 napkin burgers)
Nu har vi kommit tillbaka till hotellet. Varm dusch väntar nu och sen ska vi bara ta det lugnt. Imorgon tar vi nog en buss ut till Jersey gardens, ett stort shoppingcentrum!

Supergod sallad till lunchen
Trumps tidigare bostad, Trump world tower
Kaffe o blåbärsmuffins
Kallt idag 😊
På Grand central station
På M&Ms
Vår utsikt från fönstret
Dom små tomaterna
Och den lilla hamburgaren 😬😋

Dagens utflykt

Vi gick hemifrån vid 9.30 imorse och då snöade det ute. Vi gick ner till macys och kom lagom tills de öppnade. Gick in och värmde oss och torkade lite innan vi gick vidare och åt en brunch.

Sen tog vi oss ner till Madison park och flatiron building samt gick in på eataly. En superhäftig matmarknad och restaurang där det fanns mycket roligt. Bla såg vi gigantiska tomater (och då menade jag verkligen gigantiska), vi tänkte köpa en tomat och äta och som vi spar kärnorna i och sätter när vi kommer hem! Vi gick vidare till burlington och där köpte vi båda skor. Jag köpte ett par löpskor så nu kastar jag mina gamla adidas som jag har med mig hit. Sen gick vi in på nordstom och där hittade kag en supersnygg Michael Kors jacka som jag köpte 😀 äntligen en snygg vårjacka!!!
Sen gick vi vidare ner, tog en sen lunch på en god pizzeria och sen gick vi geb chinatown och tillslut hamnade vi på centery 21 där både jag och Micke shoppade (det är en superstor outlet) tog en taxi hem och köpte med oss mat till hotellet. Micke är förkyld och snorar, vi hoppas han blir piggare till imorgon! Nu är det dags att sova, vi har gått ca 1,3 mil enligt telefonen men jag gissar att det är mer. Fötterna och benen värker och vi har verkligen hållt igång hela dagen 😊

Utanför macys
Ekorrar vid Madison square
Flatiron building
Svenskt konditori 😊
Pizza o vin till lunch

Time för NY igen

Igår kom vi till NY igen 😀

Vi åkte från Kastrup vid 1040 och landade i NY ca 13 (19 svensk tid). Det tog ca två innan vi hade kommit igenom passkontrollen och på bussen. Från flygplatsen till hotellet tog det bara 45 min och vi var framme på hotellet ca 16.
Hotellet är riktigt fint och lyxigt. Vi bor på 21 våningen så vi har en härlig utsikt 😎😬
Vi vilade vilade lite på hotellet och sen tog vi en promenad och gick uppåt mot parken och råkade gå in på en outlet 😜 shoppade lite tröjor och underkläder men nått mer orkade vi inte igår. Åt en sallad på vägen hem, samma ställe som sist vi var ner och det var supergott.
Vi gick och la oss ca 21 ( då var kl 3 i svensk tid)
Vaknade vid 6 imorse och var rätt pigga. Nu ska vi äta lite lätt och sen ta och kika på gymmet här på hotellet, ev träna lite lätt och sen ska vi ut och utforska Manhattan 😀
Igår var det 16 grader varmt och superhärligt när vi kom. Idag ska det bli snö. Haha. Det svänger snabbt!!

Hörs.

Vasaloppet

Idag är det den klassiska frukosten framför vasaloppet på Tv :)
Klockan ringde 7.30 och då var det dags att gå upp och göra pannkakor, banan- och kokospannkakaor med blåbär och honung. Mums!
Nu städar jag lite och småpackar lite inför resan samtidigt. På em kommer Linda och så åker hon och jag till ridhuset med Usha så ska Linda rida henne.
Igår tränade jag för Camilla, vi tränade galoppombyten som Usha egentligen kan klockrent men hon har en olat att ohn gör det ett par språng efter mina hjälper. Dvs hon tar inte mina hjälper direkt så det jobbade vi på. Hon byter klockrent vilket är skönt men hon ska också byta direkt när jag ber om det och det är höger bogen som måste in. Igår galopperade vi över bommar och att hon skulle byta över bommarna, jobbigt sa Usha och var dösvettig när vi var klara :)

Igår hade vi väldigt skönt väder ute, soln värmde när den titade fram och det var flera plusgrader ute så jag var ute och grejade lite. Drog en massa grenar mm som ligger lite huller om buller efter all avverkning och så försådde jag broccoli och purjolök. Det ska försås inomhus ca 8-10 veckor innan man planterar ut dom så det är dags nu.
Tomaterna som jag planterade för två veckor sedan har kommit upp och flera är på gång!
Jag köpte två nya sorter i fredags av tomater som jag planterade igår, hoppas på att de kommer upp under tiden som vi är på semester.

Imorgon kväll kommer Micke hem igen, han har ju vart borta hela veckan och åkte skoter mm i Idre. Hämtar honom på Sturup imorgon kväll :-)

Min morgon!

Tittut :-)
'

På vägen till jobbet i fredags så passerade jag skylten :) Dit ska jag i sommar (tillsammans med en miljon andra kan jag tro..)